خانه > کامپیوتر و اینترنت, اینترنت > همه چیز درمورد تورنت

همه چیز درمورد تورنت

نوشته شده در (Magazine) توسط M.Gh در تاریخ 18 آگوست 2009

لینک مستقیم ، حجم فشرده شده ، دانلود تا مدتی محدود ، لینک رپیدشیر برای دارندگان اکانته فلان و …. همۀ اینها عباراتی هستند که این روز ها زیاد به چشم میخورند .

دلیل اینکه کاربرا از تورنت برا دانلوداشون استفاده نمیکنن عموماً اینه که اصلاً باهاش آشنایی ندارن و یا اگر هم اسمش به گوششون خورده باشه فکر میکنن چه چیزه پیچیده ایی هستش و رو همین حساب هم به خودشون زحمت ور رفتن باهاش رو نمیدن .

تو این پست نمیخوام بیام براتون از چگونگی کارکردن p2p یا تورنت چیست و اینا حرف بزنم ! میخوام خیلی ساده بهتون حالی کنم که چه جوری میتونین یه چیزی رو  از تورنت دانلود کنین !

دو مبحث مهم رو تو این پست باهم بحث میکنیم : اول اینکه از چه سایت هایی و با رعایت چه نکاتی فایل تورنت رو دانلود کنیم و دوم هم اینکه با چه کلاینتی این فایل ها رو اجرا کنیم

در مرحلۀ اول شما باید برین فایل تورنت مورد نظرتون رو دانلود کنین ! حالا سوال پیش میاد که ازکجا ؟ سایت های زیادی هستند که اینگونه خدمات رو به شما ارائه میدهند ، اما پیشنهاد ما به شما به ترتیب اولویت شامل موارد زیر میشه :

1)  Torrentz

2) Mininova

3) The PirateBay

4) Demonoid

* مورد آخر دارای موتور جستجوی قویتر و کاربران قابل اطمینان تری نسبت به سایر سایت ها است ولی تنها با دعوت نامه امکان عضو شدن توش هستش ! دوستانی که علاقه مند هستند بگن تا براشون بفرستم .

ما کارمون رو با سایت تورنتز شروع میکنیم ! این سایت در اصل حکم گوگل رو برا تورنت داره ! یعنی نتایج جستجوی شما رو تو سایت های دیگه نشون میده ! مثلاً میخوایم ICE AGE 3 رو جستجو کنیم ! در صفحۀ اول عبارت مورد نظر رو تایپ کرده و اینتر رو میزنیم :https://i0.wp.com/www.manilife.net/wp-content/uploads/2009/08/jpgCropperCapture4.jpg

خب حالا از بین این همه کدوم رو باید انتخاب کنیم ؟ عرض کنم خدمتتون که اولین معیار انتخاب ما مقدار سیید و پییر هستش .

Seed و Peer چی هست ؟ سیید به کاربرانی گقته میشه که فایل مورد نظر رو به صورت کامل دانلود کردند و مشغول شیر کردن اون با شما هستند ، پییر اما به کاربرانی هستند که یه قسمتی از فایل رو دانلود کردن و تنها قادرن همون قسمت رو شیر کنن

خوشبختانه تو این سایت فایل ها به ترتیب تعداد سیید ها مرتب شده اند پس از این جهت مشکلی نداریم ! نکتۀ بعدیی که باید بهش دقت کنیم به خصوص هنگام دانلود یک فیلم ، کیفیت اون هستش ! اگه دقت کنین میبینین جلوی اسم هر فیلم عبارت هایی مثل R5 ، TS ، DVDrip و … نوشته شده ! این عبارات نوع ریلیز فیلم هستند که بهترین کیفیت مربوط به DVDrip میشه !

انواع ریلیز :

TS و CAM : این نوع فیلم ها معمولا توسط یک دوربین ویدیویی دیجیتال در سالن سینماهای آمریکا ضبط می شوند

ِDVDScr : از مشکلات این نوع ریلیز ، پیغام هشداری است که بر روی این فیلم ها درج می گردد . این فیلم ها ممکن است کیفیت خیلی خوب  و یا کیفیت بسیار ضعیفی داشته باشند

R5 : در این ریلیز صدای انگلیسی از یک منبع خارجی گرفته شده و روی فیلم سینک می گردد در نتیجه فیلم از کیفیت صوتی خوبی برخوردار نیست

DVDrip : یک کپی از نسخه DVD نهایی است که به بازار ارائه شده است .

در نهایت هم حجم فایل برای ما اهمیت داره ! حجم استاندارد یک فیلم سینمایی با فرمت Xvid چیزی در حدود 700 تا 900 مگابایت است !( این حجم برای هر اپیزود یک سریال 45 دقیقه ایی چیزی حدود 300 تا 400 مگابایت است ) ! توجه کنین که فایلهایی که حجم بالایی دارند با فرمت دی وی دی پخش شده اند و حجم بالاشون مزید بر این نیست که کیفیت بهتری هم دارند .

خب پس ما فایل اول رو که کیفیت بهتری نسبت به بقیه داره رو انتخاب می کنیم ! در صفحۀ بعد سایت هایی که این فایل رو برا دانلود قرار دادن رو میتونین ببینین :

https://i0.wp.com/www.manilife.net/wp-content/uploads/2009/08/jpgCropperCapture5.jpg

تورنت هم مثل هر سیستم دیگه ایی باگ و ایراد خاص خودش رو داره ! یکی از اشکالات تورنت اینه که بعضی از فایل هایی که توش پخش میشن ممکنه fake باشند ! یعنی اینکه شما ده ساعت میشینی دانلود میکنی بعد از اینکه تموم شد تازه میفهمی که چه رکبی خوردی ! یکی از راه حل های این مشکل اینه که قبل از دانلود حتماً کامنت های کاربرایی که قبل از شما دانلود کردن رو بخونین ! توجهتون رو به دو تا از کامنت های نوشته شده زیر این فایل جلب میکنم :

https://i0.wp.com/www.manilife.net/wp-content/uploads/2009/08/jpgCropperCapture6.jpg

https://i0.wp.com/www.manilife.net/wp-content/uploads/2009/08/jpgCropperCapture7.jpg

همینجوری که مبینین با خوندن این دو تا کامنت به این نکته پی میبریم که این فایل اصلاً ریلیز DVDrip نیستش و کیفیت پایین تری در حد R5 داره !

* حالا یه مدت که خودتون با تورنت کار کنین کم کم دستتون میاد که به کدوم کاربرا میشه اعتماد کرد و با خیال راحت فایلی که آپ کرده رو گرفت ! مثلاً تو زمینۀ فیلم کاربری به نام Axxo فایل ها قابل اعتمادی رو شیر میکنه یا مثلاً تو زمینۀ سریال های تلویزیونی eztv حرف اول و آخر رو میزنه !

خب حالا فقط کافیه رو یکی از سایت های ارائه شده کلیک کنین و فایل مورد نظرتون رو دانلود کنین ! فرق چندانی نمیکنه که از کدومشون بگیرین ولی با این حال اینجا میتونین رنکینگ این سایت ها رو ببینین .

خب حالا به یک کلاینت احتیاج داریم که فایل دانلود شده رو باهاش اجرا کنیم ! پیشنهاد ما به شما با ترتیب اولویت به قرار زیر هستش :

1) µtorrent

2) Vuze

3) transmission

4) BitComet

راستش رو بخواین ما فقط مورد اول رو قبول داریم ! پس آموزشمون رو هم با اون ادامه میریم ! به سایتش برین و با حجم 281 کیلوبایت دانلودش کنین .

بعد از اینکه نصب کلاینت رو انجام دادین باید فایل دانلود شده رو با اون اجرا کنین :


https://i0.wp.com/www.manilife.net/wp-content/uploads/2009/08/CropperCapture2.jpg

جلوی اسم فایلتون اطلاعات مربوط به اون رو میتونین مشاهده کنین : حجم فایل ، میزان درصد دانلود شده ، تعداد سیید و پییر ، سرعت دانلود و سرعت آپلود

*تعداد سیید های داخل پرانتز به معنی تعداد کل سیید های موجود و عدد بیرون پرانتز به معنی افرادی که آنلاین هستند و مشغول سیید کردن !

همونجوری که میدونین سیستم تورنت مبنی بر شیر کردن کاربران هستش ! یعنی شما علاوه بر اینکه در حال دانلود هستین ، برای یکی دیگه دارین آپلود هم میکنین ( نقش پییر رو بازی میکنین ) ، منتهای مراتب کنترل میزان آپلود و دانلود کاملاً دست خودتون هستش ، شما میتونین مقدار آپلود رو محدود کنین ولی ذکر این نکته ضروری هستش که که میزان آپلود با دانلود نسبت مستقیم داره یعنی شما عملاً با محدود کردن آپلود از دانلودتون هم میزنید !

https://i0.wp.com/www.manilife.net/wp-content/uploads/2009/08/LIMIT.jpg

اگرم بخواین میزان آپلود و دانلودتون رو با هم کم کنید تا کمی از پهنای باندتون هم برای وبگردیتون باقی بمونه کافیه روی فایل در حال دانلود رایت کلیک کنین و یکی از گزینه های High , normal  و low رو انتخاب کنین

* شاید دو سه تا تورنت رو با هم بزارین دانلود شه ولی براتون مهمه که یکیشون از بقیه زودتر تموم شه مثلاً ! اون موقع است که میتونین از ترفند بالا استفاده کنین ! به اصطلاح تورنت ها رو اولویت بندی کردین .

بعضی مواقع یک فایل تورنت خودش شامل چند تا فایل داخل خودش میشه ! شما ممکنه یکی از اونا رو بخواین یکیش رو نخواین ( تو سریال های تلویزیونی که شامل اپیوزد ها و سیزن های مختلفی میشن کاربرد بسیاری داره ) در اینجور مواقع فایل رو انتخاب میکنین و زبانۀ فایل رو انتخاب میکنین روی فایلی که نمیخواین رایت کلیک میکنین و don’t download رو میزنین

https://i0.wp.com/www.manilife.net/wp-content/uploads/2009/08/skip.jpg

در حالت عادی سرعت دانلود تورنت شما باید با دانلودی که از لینک مستقیم میکنین براری کنه ، نوار پایین صفحه اطلاعات خوبی بهمون میده :

https://i0.wp.com/www.manilife.net/wp-content/uploads/2009/08/CropperCapture5.jpg

دایره سبز یعنی شما مشکلی ندارین و سرعتتون خوبه ! اگه این دایره زرد شد یعنی هنوز ارتباطی شناسایی نشده و اگر هم قرمز شد یعنی ارتباط شما مشکل داره ! متأسفانه بعضی از آی اس پی ها یا دانشگاه ها و مراکزی که اینترنت پرسرعت وایرلس ارائه میدن سرعت تورنت رو محدود می کنند ( از این جمله میشه به آی اس پی داتک اشاره کرد) شما برای اینکه مطمئن بشین که آی اس پی تون همچین کاری با تورنت کرده یه نه به این سایت برین و چک کنید تا بعداً راه حلش رو بهتون بگم

اول از همه بگم که این راه ها ممکنه رو بعضی از آی اس پی ها جواب بده و رو بعضی هم نه !

راه اول ) به این سایت برین ! لینک فایل تورنتتون رو بهش بدین و فایل exe . تحویل بگیرین و بعد اون رو اجرا کنین ! شاید بتونین آی اس پی رو گول بزنین

راه دوم ) توی این راه از یه نرم افزار چینی استفاده میکنیم ! همونجوری که میدونین چینی ها هم مث ما با مشکل محدودیت و فیلتر زیاد مواجهن و خب ظاهراً راه حلش رو هم پیدا کردن ، مراحل زیر رو دنبال کنین :

1- نرم افزار رو از اینجا دانلود کنین

2 – پک زبان انگلیسی رو داخل پوشۀ Language جایی که برنامه رو نصب کردین کپی کنین

3 – تنظیمات زیر رو لحاظ کنین :

https://i0.wp.com/www.manilife.net/wp-content/uploads/2009/08/10.png

.

https://i0.wp.com/www.manilife.net/wp-content/uploads/2009/08/11.png

.

https://i0.wp.com/www.manilife.net/wp-content/uploads/2009/08/12.png

.

https://i0.wp.com/www.manilife.net/wp-content/uploads/2009/08/13.png

.

https://i0.wp.com/www.manilife.net/wp-content/uploads/2009/08/14.png

.

https://i0.wp.com/www.manilife.net/wp-content/uploads/2009/08/15.png

.

https://i0.wp.com/www.manilife.net/wp-content/uploads/2009/08/16.png

.

5 – فایل تورنت را با این برنامه اجرا کنین !

تأکید میکنم بنده هیچ گونه تضمینی نمیدم که این برنامه روی آی اس پی شما جواب بده ! همچنین تشکر میکنم از هومن عزیز که تو تست این برنامه بهم خیلی کمک کرد !

خب فکر نکنم چیزه دیگه ایی رو راجع به تورنت جا انداخته باشم ! بازم اگه سوالی دارین خوشحال میشم در خدمتتون باشم ! برین و از تورنت لذت ببرین ! فقط یادتون باشه که تورنت با سیید کردن شما سرپاست پس همونجور که دانلود میکنین آپلود هم بکنین !

پ.ن :  یوتورنت رو باز کنین ، به help برین ، about رو بزنین ، کلید های ctrl +t رو فشار بدین ! شگفت زده خواهید شد

آرشیو دانلودها

  1. هنوز دیدگاهی داده نشده است.
  1. ژانویه 10, 2010 در 08:48

بیان دیدگاه